Zajęcia wychowania fizycznego muszą się zmienić. Niestety doprowadzono do takiej sytuacji, że wiele dzieci, w niektórych szkołach nawet większość, nie uczestniczy w takich zajęciach. Dlatego tak ważne jest uświadomienie dzieciom, rodzicom i nauczycielom, jak niebezpieczne może to być zjawisko. Niestety to nie jest przypadek. Nie każdy nauczyciel w prawidłowy sposób podchodzi do organizowania zajęć wf. Na przykład skupia się wyłącznie na osobach, które lubią aktywność fizyczną, gry zespołowe, są ekspansywne, uwielbiają ruch. Takie osoby z łatwością sobie poradzą i ich nie trzeba zachęcać i przekonywać. Trzeba za to zająć się druga grupą osób, która z różnych powodów nie lubi zajęć wf. Mniej przebojowe, niezgrane z grupą dzieci – nie będą lubić gier zespołowych. Trzeba im organizować ten czas inaczej. Gimnastyka, aerobik, sztuki walki, zajęcia bardziej kładące nacisk na indywidualny rozwój, a nie na grę w zespole. Jeśli są takie możliwości można dzieci dzielić na grupy i dla nich osobno takie zestawy zajęć przygotowywać. Także z kolei zajęcia wf mają być dla wszystkich uczniów, także dla tych, których trudno jest zachęcić do aktywności. Niektóre zajęcia wf mogą ich za to jeszcze bardziej zniechęcić, powodując trwałe urazy do aktywności fizycznej, która już niestety przez to nie będzie podejmowana w dorosłym życiu. Także osoby, które są otyłe, mają nadwagę. Im najbardziej potrzebne jest zachęcenie do ruchu, dla nich ruch jest niezbędny. Niestety te osoby mogą bardzo źle się czuć w czasie takich zajęć. Mogą być wyśmiewane, poniżane przez inne dzieci. Nic zatem dziwnego, że na zajęcia będą reagować niechęcią i trudno będzie ej zachęcić do uczestnictwa. Dla nich także trzeba odpowiednio program zajęć przygotować. Na pewno warto takie dzieci zachęcać też do tego, by samodzielnie wzięły się za siebie i zaczęły trenować. Można zasugerować rodzicom zapisanie ich na jakieś indywidualne zajęcia, na basen. Dobrze też by było zachęcić je do jazdy na rowerze, marszów, biegania, spacerów – te zajęcia są indywidualne, pomogą nabrać pewności siebie oraz zrzucić zbędne kilogramy i nabrać kondycji. Wtedy takie dziecko będzie chętniej brać udział w zajęciach organizowanych przez szkołę. Na pewno nie powinno być wymuszania, wyśmiewania. To może tylko podkopać wiarę w siebie i jeszcze bardziej zniechęcić do podejmowania aktywności fizycznej. Ważna jest rola edukacji, uświadamianie, co się może stać, jeśli się nie będzie regularnie ćwiczyć. Tutaj wiele do zrobienia mają nauczyciel, ale też rodzice. Także do rodziców taki przekaz musi być kierowany. W przypadku najmłodszych dzieci wyrobieniu tego typu nawyków będzie sprzyjać aktywność ruchowa wraz z rodzicami. Dzieci, które od najmłodszych lat z rodzicami np. jeżdżą na rowerze, spacerują, pływają na basenie – w przyszłości będą mieć o wiele większe szanse na utrzymanie kondycji i na dbanie o swoją formę. To sprzyja integracji, budowaniu więzi, kojarzy się przyjemnie, z rekreacją, z atrakcyjnym sposobem spędzania czasu.